چرا در نگارش مقاله انگلیسی شکست می خوریم؟

چرا در نگارش مقاله انگلیسی شکست می خوریم؟
در این پست می‌خوانید:

نگارش مقاله علمی به زبان انگلیسی یکی از چالش هایی است که بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان در دنیای علم با آن مواجه می شوند. توانایی نگارش مقالات علمی به زبان انگلیسی برای پژوهشگران در سراسر جهان بسیار حائز اهمیت بوده و به عنوان معیاری جهت ارزیابی اهداف تحقیقاتی آن‌ها شناخته می شود. اگر نتوانیم مقاله ای را به زبان انگلیسی و با حداکثر کیفیت بنویسیم، طبیعتا دستاورد کاری ما آنطور که باید دیده نخواهد شد. بنابراین، توجه به ارتقا مهارت مقاله نویسی همواره توصیه می شود تا بتوان در دنیای علم به سمت جلو حرکت کرد. در این مقاله، به بررسی ۱۰ نکته کلیدی که موجب شکست در نگارش مقاله علمی به زبان انگلیسی می‌شوند، خواهیم پرداخت:

۱. عدم آشنایی کافی با زبان انگلیسی (مخصوصا زبان آکادمیک)

یکی از اصلی ترین دلایل شکست در نگارش مقاله علمی، عدم آشنایی کافی با زبان انگلیسی است. در دنیای امروز، زبان انگلیسی زبان دسترسی به منابع بی نهایت علمی است. پس اگر به این زبان تسلط کافی نداشته باشیم، از انبوهی از منابع با کیفیت محروم خواهیم شد. همین موضوع در کیفیت پروژه پژوهشی ما تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت. علاوه بر این، در زمان نگارش مقاله پروژه، به دلیل دشوار بودن مطالعه منابع و مقالات موجود، نه می توانیم موضوع مورد نگارش را آن طور که شایسته است درک کنیم و نه می توانیم با حداکثر کیفیت، اقدام به نگارش مقاله خود کنیم. بنابراین، پژوهشگران باید به خوبی با زبان انگلیسی آن هم از ابعاد علمی و نه صرفا محاوره، آشنایی کافی داشته باشند و در جهت ارتقا مهارت زبان خود همواره تلاش کنند. در نگارش یک متن علمی، توجه به استفاده از ادبیات علمی و آکادمیک موضوع مهمی است که این خود وابسته به دانش فرد نسبت به زبان انگلیسی آکادمیک است.

۲. بیان مطلب به شکل کلی و نامفهوم حین نگارش مقاله

در مقاله نویسی، همواره شفاف نوشتن موضوع مهمی است. تمامی مطالب خود را به شکلی دقیق و قابل فهم بیان کنید. ریشه بیان مطالب به شکل کلی و نامفهوم تا حد زیادی به عدم درک کامل نسبت به پروژه انجام شده برمی‌گردد. سعی کنید در فاز مطالعاتی پروژه خود، مقالات شاهد و منابع انتخابی را دقیق و با حوصله مطالعه کنید تا نسبت به عناصر پروژه در دست طراحی تسلط کافی را پیدا کنید. این امر به شما کمک می‌کند که در فاز نگارش مقاله نهایی نیز بتوانید همه چیز را شفاف و دقیق توضیح دهید.

۳. عدم توجه به ساختار مقاله علمی مورد نگارش

در نگارش مقاله علمی به زبان انگلیسی، ساختار مقاله بسیار حائز اهمیت است. مقالات علمی در ساختارها و حالت های گوناگونی (مانند مقاله اصیل، Narrative Review،‌ مرور سیستماتیک و …) نوشته و چاپ می‌شوند. سعی کنید پیرامون ساختار مقاله ای که قصد نگارش آن را دارید مطالعه دقیقی داشته باشید و نکاتی که در آن جنس از مقاله باید رعایت شوند و ادبیاتی که در بخش های مختلف لازم است دنبال شود را در پروژه خود پیاده سازی کنید.

۴. عدم توجه به قواعد گرامری

یکی از چالش های اساسی حین نگارش یک متن، عدم تسلط کافی به نکات و قواعد گرامری است. در حقیقت مترادف انگلیسی کلمات را می‌توان با کمک یک دیکشنری پیدا کرد، اما در مورد گرامر چالش پیش رو جنس دیگری دارد. درست است که نرم افزارهای مانند گرامرلی، در این حوزه قوی عمل می کنند، اما نباید فراموش کرد که هر خروجی نرم افزاری، لازم است توسط فرد تایید نهایی شود و اگر شخص نویسنده به گرامر زبان انگلیسی تسلط کافی را نداشته باشد، طبیعتا نمی تواند آن طور که باید خروجی این نرم افزارها را نیز تایید کند و چالش ذکر شده باقی خواهد ماند.

۵. انتخاب کلمات و اصطلاحات نامناسب

انتخاب کلمات و کلیدواژه های تخصصی متناسب با موضوع انتخابی یک امر حیاتی است. در حقیقت این مشکل بیشتر زمانی نمایان می شود که فرد برای اولین بار قصد نگارش یک مقاله پیرامون موضوعی تازه را دارد. هر زیرمجموعه و شاخه تخصصی از یک علم به مرور و با گذشت زمان، اصلاحات تخصصی خود را پیدا می کند. طبیعتا مقاله ای که نوشته می‌شود قصد دارد یک اجتماع متخصص را مورد هدف قرار دهد و در اینجا عدم آشنایی کافی با این اصطلاحات سبب خواهد شد، از کلید واژه هایی استفاده کنید که برای اجتماع هدف عادی نیست. بنابراین، تا جای ممکن نسبت به درک کلید واژه ها و اصلاحات تخصصی حوزه مورد مطالعه خود تسلط کافی را پیدا کنید.

۶. عدم استفاده از جملات بلند و پیچیده

سعی کنید در نگارش مقاله خود تا جای ممکن از جملات پیچیده پرهیز کنید. علت این است که جملات کوتاه تر باعث خواناتر شدن نوشته شما خواهد شد. هنگامی که یک فرد اقدام به مطالعه متنی می‌کند، قرار نیست همواره با حداکثر تمرکز سراغ آن مقاله رود. در بسیاری مواقع خواننده سعی در درک سریع موضوع از مقاله مورد مطالعه دارد. بنابراین،‌ جملات کوتاه کمک می کنند فرد مطالب قبلی را فراموش نکند و درک کلی متن برای او ساده تر و بهتر خواهد بود. حال به جای خواننده، داوری که قصد دارد مقاله شما را داوری کند در نظر بگیرید. او هم ممکن از با حداکثر تمرکز به سراغ مطالعه متن نوشته شده نرود. بنابراین، عدم استفاده از جملات بلند و پیچیده شانس چاپ مقاله شما را نیز افزایش خواهد داد.

۷. نداشتن ساختار مناسب در پاراگراف‌ها

یکی از مهم ترین نکات حین نگارش مقاله علمی، توجه کافی به انسجام ساختاری مقاله است. در حقیقت بخش های سازنده مقاله پاراگراف ها و جملات آن‌ها هستند. در صورتی که پاراگراف بندی خوبی برای مقاله خود نداشته باشید و نیز جملاتی که در هر پاراگراف نوشته می شوند بداهه پشت سر هم قرار گرفته باشند، می توانند به انسجام متن نوشته شده آسیب وارد کنند. بنابراین، لازم است قبل از نگارش مقاله خود، مانند یک معمار، اقدام به طراحی بخش های مختلف مقاله و مفاهیمی که در پاراگراف های آن لازم است ذکر شوند، بپردازید.

۸. عدم توانایی در پیدا کردن منابع مناسب

نگارش مقاله علمی مبتنی بر شواهد و منابع موجود پیش می رود. بنابراین، صحبت کردن بی پایه و اساس در هر مقاله ای ممنوع است. در صورتی که نتوانید بهترین منابع را برای پروژه خود پیدا کنید، هم فاز مطالعاتی و طراحی پروژه و هم فاز نگارش با چالش های اساسی رو به رو خواهد شد.

۹. عدم توانایی در تحلیل و تفسیر نتایج به دست آمده

در صورتی که در پروژه خود نتوانید نتایج به دست آمده طی کارهای عملی را به خوبی آنالیز و تفسیر کنید، طبیعتا نگارش نیز معنایی ندارد. فرض کنید یک پروژه اورجینال را انجام داده اید و در نتیجه کار شما داده ای تولید شده است. عدم تسلط به چرایی ها در تولید داده، سبب خواهد شد منظور خود و هدفی که داشته اید را به درستی منتقل نکنید و درنهایت متن نوشته شده، قادر نباشد به سوال پژوهشی مورد نظر پاسخی صحیح را ارائه کند. پس همواره سعی کنید تمامی مراحل کاری خود و نتایج به دست آمده را به درستی درک کرده و سپس اقدام به نگارش آن ها نمایید. البته این موضوع لازم است در فاز مطالعاتی انجام شود. چرا که کیفیت پروژه شما و بخش های عملی کار نیز وابسته به درک کافی شما نسبت به مسیر پروژه است.

۱۰. نداشتن اعتماد به نفس و ترس از مقاله نویسی

فراموش نکنید که نگارش و مخصوصا نگارش مقاله علمی، نیازمند کسب تجربه است. قرار نیست اولین مقاله شما بهترین و شاهکار شود. اینکه در یک مسیر استاندرد حرکت کرده و حداقل‌ها را رعایت کنید یک بحث است و کمال گرایی بحث دیگر. تا ترس را کنار نگذاشته و اقدام به نوشتن نکنید، مسیر همچنان برای شما مبهم و تار باقی خواهد ماند. به مرور و طی سالیان پیش رو، تجربه شما در نگارش افزایش پیدا می کند و قطعا می توانید مقالات با کیفیتی را بنویسید. بسیاری از افراد دانش و توانایی قابل توجهی دارند، اما به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و ترس از نگارش مقاله، هیچ وقت آن را شروع نمی کنند و در نهایت از دنیای علم و پژوهش زده خواهند شد. پس در سریع ترین زمان ممکن تمرین نگارش را شروع کنید.

جمع بندی

مقاله نویسی یکی از جذاب ترین کارهای ممکن است. البته در صورتی که به شکل استاندارد و صحیح در مسیر آن قدم بگذاریم. اینکه مانند ربات و بدون هدف اقدام به نگارش مقاله علمی کنیم، یک جا سبب خستگی ما از این مسیر خواهد شد. سعی کنید با عشق و علاقه پژوهش کنید و با عشق و علاقه نیز بنویسید. چرا که علاقه شما به کاری که انجام داده اید در کیفیت پروژه اثر گذار خواهد بود و نیز این شور و هیجان در جملات نویسنده قابل لمس می‌شود. فراموش نکنید که نگارش یک مهارت اکتسابی است و باید آنقدر نوشت تا به بهترین سبک مختص خود در نگارش مقاله علمی دست یابید. مهم ادامه مسیر با حداکثر انگیزه و داشتن هدف در حوزه پژوهش است.

دوره‌های مرتبط
در حال برگزاری
آمار زیستی

آمار زیستی

۰
۱,۱۹۹,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
دوره جامع پژوهشگر برتر
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید